This project was deisgned in Finland, during a scholarship. The city spa is located at the site near to lake Pyhajarvi. The main principles of my spa was to make a strong connection with the urban structure of the city of Tampere, which ended up by making pedestrian path and stairs directed to Hamennpuisto alleys, this also binds together spa itself with the nearby park. The car traffic is designed below the bridge and underground a part of the building. According to functional solutions of my spa, the main part and the heart of it is the main hall, which gathers all the ‘big’ functions together. That means that almost directly from the main hall it’s possible to reach the pools with gym, restaurant, ‘view site’ and audytorium. The point of situating some of the functions was to direct them to the southern part of the building, which would provide them with appropiate amount of light and beautiful view of sunset at Pyhajarvi. The spa itself is rather minimalistic and calm, the materials used here are: wood, metal, copper, concrete, gray bricks, glass surfaces. In some parts (especially the pool area) my aim was to create walls that don’t specifically define the space, and to achieve some kind of transparency by placing wooden shadings near to glass or copper surfaces. The common motif in the outlook of elevations is circle, this simple shape was inspired by the view of  setting sun. That is why it appears here in different variations.

 

   

 Board 1                 Board 2                 Board 3

 

 

Groundfloor              the Site (Tampere)

          Projekt powstał podczas stypendialnego pobytu w Finlandii. Budynek spa został zlokalizowany nad jeziorem Pyhajarvi, nad którym leży przemysłowe miasto Tampere. Głównymi wytycznymi projektowymi było wytworzenie silnego łącznika ze strukturą miasta, co zakończyło się stworzeniem pieszych alei łączących spa z pobliskim parkiem. Ruch samochodowy został umieszczony w części pod pobliskim mostem oraz samym budynkiem spa. Funkcjonalnym sercem spa jest jego hol, który ‘zbiera’ bezpośrednie połączenia ze wszystkich większych funkcji budynku. Z holu tak samo szybko dojdziemy do basenów, sali gimnastycznej, restauracji, tarasów widokowych czy audytorium. Wszystkie główne pomieszczenia mają kontakt z kierunkiem południowo zachodnim, co zapewnia im odpowiednią ilość światła oraz otwiera je na przepiękny widok zachodzącego słońca nad Pyhajarvi. W wyrazie architektonicznym budynek jest dość minimalistyczny, chodziło bardziej o zwrócenie uwagi na czystość zastosowanych materiałów: drewna, metali, miedzi, betonu, szkła. W niektórych miejscach starałem się zastosować ściany, które nie wydzielają ściśle zdefiniowanych przestrzeni, np. aby osiągnąć efekty przenikania i przeźroczystości, w wielu miejscach pojawiają się nakładające na siebie drewniane żaluzje. Przewijającym się motywem w fasadach jest okrąg. Ten prosty kształt, zastosowany tu w różnych proporcjach, został zainspirowany zachodzącym słońcem.